Литературни престъпления от епохата на Реализма разследваха учениците от IX “в” клас
Литературни престъпления от епохата на Реализма разследваха учениците от 9в клас в открития урок при главен учител Елена Търтова. Провокативен експеримент може да се нарече този необичаен учебен час, в който учениците влязоха в ролята на следователи и изготвиха импровизирана съдебна експертиза на литературните герои. За първи път в учебна среда бяха използвани методи и понятия от психоанализата, за да се направи дълбинен прочит на поведението и характера на литературните герои. Разбира се, всичко се случваше с професионалното консултиране на д-р Светлана Димитрова, доктор по медицинска психология и клинично консултиране, психодиагностика на деца и възрастни. Дипломиран психотерапевт и сертифициран член към световната асоциация по психотерапия-Wiesbaden, Germany. Изключително сме благодарни за изключителния жест от нейна страна да бъде наш гост и консултант!
Учениците проследиха и анализираха поведенческите модели, светогледните нагласи на Ема Бовари, Шарл Бовари, Дядо Горио от гледна точка на психоанализата на Фройд и Юнг – психотравми, защитни механизми, комплекси и нагони, архетипи. Посочиха и обясниха религиозните препратки в художествения текст. Убедиха се в синхронизирането и синергията на психоанализа, религия и литературна символика за постигане на смисловите послания текста.
Учениците получиха научна обосновка защо не може да се каже или пише съждението „ В творбата авторът е искал да каже , че…“ – разбира се отговорът е в теорията за сублимацията на Фройд.
Особено ценен в урока бе разговорът на деветокласниците с д-р Светлана Димитрова, която проследи и анализира разглежданите теми в актуален контекст – нашето съвремие. Отношенията родители-деца, сестри-сестри, боваризмът, нарцисизмът, суицидните импулси бяха част от темите на дискусията.
Учениците от 9в клас представиха изготвените от тях театрални визитки на героите, също така взеха нестандартното решение планът на урока да не бъде записан в тетрадката, а да представлява създаденият от тях вестник от 18. век Revue de Pari.
В този брой деветокласниците обобщиха занията си върху медийни жанрове от уроците по български език и публикуваха литературните престъпления от Реализма под формата на новини и аналитични статии.
Благодарности към всички присъстващи на урока – ръководство, преподаватели, гости! Благодарности към прекрасните и умни ученици от 9В клас!
Благодарности и към д-р Георги Четрафилов за техническото сътрудничество!
Благодарности за заснемането на г-н Ласкин, на Неждет Ш. Ахмед и Ерол Османов!