Виртуозна класноурочна „симфония“ създадоха учениците и учителите по природни науки в НПГ „Д.Талев“
Интердисциплинарният урок на тема „ Симфония“ бе елегантно предизвикателство да се разчупи класическата урочна рамка и неочаквано, но с фина логичност да се обединят в естествена взаимовръзка биология, химия, физика, музика и литература.
Подобна цялостност на познанието и свързване на природни и хуманитарни науки е бил принцип на обучение в античните и ренесансовите школи.
Такъв нестандартен модел на урок бе представен от преподавателите и учениците в НПГ „Д.Талев“. Темата – феноменът „Светлина“ – стартира с библейския текст за сътворението на света , асоциативно се вплете в звуците на „ Четирите годишни времена“ на Вивалди, за да излезе от въображаемия свят на изкуството и да поеме по реалните пътища на науката, където светлината бе разгледана от гледната точка на физиката, химията и биологията.
Целта на урока бе да се представи връзката между светлина, фотосинтеза, хранителни вещества, здравословно хранене и здравословен начин на живот, като се използва за обща рамка структурата на музикалното произведение симфония .Частите на урока бяха аналогични на симфонията – тържествено въведение, втора -по-бавна част – научна, трета – развлекателна част и четвърта- отново тържествено обобощение. Всички елементи на симфонията намериха оригинално приложение в урока.
В него „ симфоничният оркестър“ бе съставен от ученици – научни работници във физически и химически лаборатории, биолози – новатори, диетолози, лекари, фармацевти, спортисти, шеф-готвачи. Учениците експериментираха, доказваха по химичен път нишесте и белтъци, също така функционалните групи, които изграждат въглехидратите; представени бяха фазите на процеса фотосинтеза. Научните и експерименталните факти бяха практически вложени в съвети и тестове за здравословно хранене и здравословен начин на живот. Учениците се превъплътиха и в лекари – гастроентеролози и диетолози, провели импровизирани прегледи; както и във фитнес инструктури, даващи практически съвети за здравословен начин на живот. Също така полезни ястия бяха предложени и от шеф-готвачите на НПГ. Урокът бе широкоспектърен, многопластов, но най-вече с практическа насоченост и с висока степен на полезност. В него бяха обединени ученици от 8,9,10 клас с общи интереси по природни науки. Преподавателите използваха богат набор от интерактивни методи и техники на преподаване, но доминиращият бе проектният метод, при който учениците, напътствани от учителите си, сами създаваха и защитаваха своите проектни задачи.
Интердисципринарният урок бе наблюдаван от старши експерт по природни науки при РУО- Благоевград – г-жа Стоянова, от Ръководството и преподаватели на НПГ, както и от преподавателите по природни науки от Първо основно училище „ Св.Св. Кирил и Методий“, Второ основно училище „ Гоце Делчев“, „ Трето основно училище „ Братя Миладинови“, ОУ „Христо Ботев“-с.Мосомище, СУ „ Св.Св. Кирил и Методий“ –с. Сатовча, от седмокласници.
Неслучайно бе избрана и датата за интерсеното събитие – в наверечието на 22 март – Световният ден на водата. Преподаватели и ученици благодариха на фирма „ Пирин спринг“, която години наред се включва в отбелязването на този ден, като предоставя минерална вода. Благодарности бяха отправени и към Радио „ Ве 99“, където са осъществени записите за урока, а също така и към журналистите от „ Топреса“ и „ Кабел Сат Запад“, които винаги коректно се отзовават на събития на НПГ „Д.Талев“.