Преподавателите – Елена Търтова, Надежда Илиева, Соня Воденова, Кръстьо Станев, инж. Атанас Савов,арх. Емин Кумбаров, д-р Виолета Башова, д-р Георги Четрафилов – интегрираха хуманитаристиката с професионалните направления в НПГ в един общ разговор за дома – сакрален, екзистенциален топос за всички нас.
На урока присъстваха старши експерт от РУО, Благоевград – инж. Антоанета Николова, заместник-директори, преподаватели по общообразователни предмети и професии от Гоце Делчев, Сатовча, Банско, Разлог, Петрич, Якоруда, Сандански.
Отправна точка на урока бе стихотворението на Дебелянов „ Да се завърнеш в бащината къща“. Десетокласниците свързаха психоанализа и литература, като изведоха архетипите на Карл Юнг и ги анализираха както спрямо контекста на елегията, така и спрямо своя жизнен опит. Също така разгледаха дома в концепцията на Фройд, на философа Гюстав Башлар, на екзистенциализма, на културолога Мирча Елиаде и направиха сравнение между посланията на текста и отношението на съвременния човек към психо-емоционалния образ на дома.
Учениците от направление „Туризъм“ проведоха богата на информация и вълнуваща дигитална екскурзия до къщата на Дебелянов с използване на изкуствен интелект. Също така отправиха интересни предизвикателства към присъстващите и създадоха атрактивна брошура на къща за гости.
Въздействащ момент в урока бе клипчето на песен, изработено от изкуствен интелект с текст елегията на Дебелянов.
От емоционалния образ на дома се направи преход към материалния. Тук се включиха следващите професионални направления в НПГ. Те представиха изграждането на модерен дом от идеята до реализацията.
Учениците от специалност „Архитектура и строителство“ направиха 3D архитектурен проект на къща и го защитиха пред аудиторията.
Десетокласниците от специалност „Оперативно счетоводство“ изчислиха разходите за строеж на квадратен метър и разгледаха предимствата и недостатъците при строеж по стопански начин и строеж при възлагане; дадоха ценни съвети за оптимизиране на разходите.
Гимназистите от специалностите „ Компютърна техника и технологии“, „ Икономическа информатика“ представиха роботика в действие чрез проект „ Умна къща“ – изцяло роботизирани системи за пречистване на въздуха, за енергийно спестяване, за „умен интериор“.
Учениците от направление „Облекло“ анализираха вътрешното пространство и тъканите в патриархалния и модерния дом.
Създаден бе вестник „Наш дом“, обединяващ идейните посоки на урока и „ Картички на късмета“ с цитати за писане на тези за есе.
Както обобщи старши експерт инж. Антоанета Николова, урокът активно възпитава в ценности учениците, като ги кара да осмислят сакралното значение на дома и близките в живота на всеки човек и да се опитат да разпознават и избягват всички „ стени“ , пречещи на човека пълноценно да се свърже с дома. Освен това интердисциплинарният подход отлично представи професиите в НПГ.
Leave a Reply